Sahara tour dag 2 - Reisverslag uit Douz, Tunesië van Jesse Oetelaar - WaarBenJij.nu Sahara tour dag 2 - Reisverslag uit Douz, Tunesië van Jesse Oetelaar - WaarBenJij.nu

Sahara tour dag 2

Door: Jesse

Blijf op de hoogte en volg Jesse

03 Augustus 2014 | Tunesië, Douz

Carpe Diem!
Om 02.50 uur gaat de telefoon: "Wake up call" Pfff wat is het vroeg zeg, maar we vertrekken zo weer naar de Sahara voor de zonsopkomst.
Onderweg verteld de gids ons dat het vandaag 48 graden zal worden. We zijn goed een half uur onderweg als de bus rare geluiden begint te maken. De chauffeur is dan al 3x gestopt om te kijken wat er is. Niks kunnen vinden dus hij rijdt gewoon verder. Nog geen 5 minuten daarna horen we een harde klap bij het rechter achterwiel. Binnenband geklapt.. De gids heeft snel de andere bussen gebeld zodat we toch op tijd zouden zijn voor de zonsopkomst. We zijn verdeeld over de andere bussen en hebben onze weg vervolgd. Goed geregeld van de gids! Eenmaal aangekomen bij Salt Lake 'Chott El Jérid' (ondertussen is het iets voor 06.00 uur) hebben we een mooie zonsopkomst mogen aanschouwen. Helaas was het wat mistig dus niet een volledige zonsopkomst kunnen zien. Daarna hebben we onze weg vervolgd naar Tozeur. Hier moesten we dus bus verlaten en gingen we verder met de koets door de oase. Aan het eind van de oase stonden de Jeeps al voor ons klaar.
We hebben een 3 uur durende tocht dwars door de Sahara gemaakt. Onderweg zijn we nog even gestopt bij wederom een decor van de Star Wars film. Toen we weer even onderweg waren hebben we verschillende Fata Morgana's gezien. Wauw, wat is dat mooi! Door die glinsteringen lijkt het inderdaad echt alsof er water ligt.
De stop daarna was in Chébika. Dit is een oude oasestad. Helaas verwoest in 1969 door de regen, maar ernaast opnieuw opgebouwd. Daar hebben we de waterbron gezien en zijn ook bij de waterval geweest. Nja waterval? Watervalletje.. We hadden er meer van verwacht, maar het was wel mooi. Na een korte duik in het water bij de waterval moesten we helaas al weer terug naar de Jeeps. We zijn terug gereden naar Tozeur, waar we weer op onze eigen bus zijn gestapt, de band was weer gemaakt. We zijn toen naar Gafsa gereden, waar voor ons een lekkere lunch in een 5 sterren hotel geregeld was.
Het is nu iets over 13.00 uur en we moeten nog 300 km rijden voordat we weer bij het hotel zijn. We zijn al redelijk moe van deze trip, maar het is zeker de moeite waard geweest! Onderweg hebben we nog een stop in Jelma en in Kairouan gehad. In Kairouan hebben we de moskee van buiten bekeken. Helaas mochten we niet naar binnen ivm het gebed die middag. Nu op naar Hammamet, op naar een duik in het zwembad..

We hebben 2 fantastische dagen gehad en raden iedereen die naar Tunesië gaat deze trip aan. Je ziet veel van het land en het is een ervaring die we nooit zullen vergeten...