Sahara tour dag 1 - Reisverslag uit Douz, Tunesië van Jesse Oetelaar - WaarBenJij.nu Sahara tour dag 1 - Reisverslag uit Douz, Tunesië van Jesse Oetelaar - WaarBenJij.nu

Sahara tour dag 1

Door: Jesse

Blijf op de hoogte en volg Jesse

02 Augustus 2014 | Tunesië, Douz

Vanochtend zijn we om 04.50 uur met de bus vertrokken richting de Sahara. Na een reis van 3,5 uur, waarbij we vele mensen op hebben gehaald (wij waren een van de eerste die opgehaald werden) en die ook nog eens allemaal niet klaar stonden (irritatiefactortje) zijn we eindelijk aangekomen in de plaats El Jem. Hier hebben we een bezoek gebracht aan het amfitheater. Dit is het 3e grootste, overgebleven amfitheater van destijds het Romeinse rijk en tevens ook een groot decorstuk in de film 'Gladiator', na de vakantie eens kijken wat hier van klopt. Helaas is het gebouw maar voor de helft over. Desondanks hebben we er een uurtje heerlijk rondgewandeld en vinden wij het een erg mooi gebouw. Na weer 1,5 uur rijden zijn we aangekomen bij een klein koffiehuis. Hier even een kleine stop om vervolgens onze weg te vervolgen naar Matmata. Onderweg rijden we dwars door verschillende dorpjes. Onze gids vertelde volop over deze dorpjes. Bijvoorbeeld dat de slagers daar de schapen voor de deur hebben staan/hangen. Je kunt dan kiezen van welk schaap je je vlees wilt hebben. Erg aparte cultuur om te zien. Veel mensen leven hier van een minimumloon, ze bouwen zelf hun eigen huis daardoor bezit 80% van de bevolking zijn eigen huis, 30% van de families heeft maar een auto en overal zie je Tunesiërs fruit, thee, benzine en gekoelde dranken verkopen. Na weer 1,5 uur gereden te hebben zijn we aangekomen bij een Berberhuis. Dit zijn huizen midden in de rots Sahara. Ofja huizen? Het zijn eigenlijk kamers die gebouwd zijn in een berg, een soort grotten .De bewoonster van dit huis laat ons een kijkje nemen in haar huis. Heel primitief allemaal.. Moet ik er wel bij zeggen dat die mensen zelf de keuze hebben gemaakt om als Berbers te gaan leven. We mogen proeven van haar zelfgemaakte brood, olijfolie en thee. Heerlijk!
Daarna zijn we doorgereden naar een hotel in Matmata. Hier kregen we heerlijke brik en couscous voor lunch. De gids vertelde ons dat hier in 1976 en 2000 Star Wars films zijn opgenomen. Ik heb deze films nooit gezien, dus mij kunnen ze alles wijs maken. Bryan heeft de films wel gezien en herkende wel iets, maar niet erg veel. Na de vakantie ook die films kijken dus...
We vervolgen onze weg naar Douz, de poort van de Sahara. Onderweg stoppen we nog een laatste keer voor wat drinken, een mooi uitzicht en het kopen van een Seche (weet niet hoe je het schrijft, maar het is een soort hoofddoek die je beschermd tegen de zon en het zand in de Sahara. Nu zijn we helemaal klaar voor onze Quad- en Kamelentocht.
Eenmaal aangekomen in Douz vertrekken we meteen met de Quad. 30 min lang door de Sahara crossen, echt heel gaaf! Nu helemaal onder het zand richting het hotel om de spullen te droppen.
Om 18.45 uur moesten we weer klaar staan bij de bus om naar het station in de Sahara te gaan. Daar hebben we tijdens de zonsondergang genoten van een kamelentocht door de Sahara. Met als toppunt een zandstorm. Komt maar enkele keren per maand voor, maar man man man zeg wat een hoop zand krijg je dan voor je kiezen. Wel heel gaaf om een keer meegemaakt te hebben natuurlijk, dus deze strepen we van onze bucketlist af! Na de kamelentocht zijn we teruggegaan naar het hotel en hebben we lekker gegeten en gedoucht. Nog een leuk weetje: het was vandaag 46 graden in de schaduw en zelfs 52 graden in de zon. Pffff warm!
Voor nu zeggen wij welterusten! Het is hier nu 21.00 uur en om 03.00 uur gaat de wekker weer voor onze 2e dag van de Sahara tour....